REGULAMIN KOMENDY MIEJSKIEJ PSP W
WAŁBRZYCHU
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Regulamin organizacyjny Komendy Miejskiej Państwowej
Straży Pożarnej w Wałbrzychu, zwanej dalej „Komendą”,
określa szczegółową organizację Komendy, w tym:
1) sposób kierowania pracą Komendy;
2) strukturę organizacyjną Komendy i zadania
wspólne komórek organizacyjnych;
3) zakresy działania komórek organizacyjnych i ich
strukturę wewnętrzną;
4) liczbę i rodzaj etatów oraz stanowisk
służbowych w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej
.
2. Komenda jest zakwalifikowana do III kategorii komend
miejskich Państwowej Straży Pożarnej.
§ 2.
1. Terenem działania Komendy jest obszar Powiatu
Wałbrzyskiego.
2. Siedzibą Komendy jest miasto Wałbrzych.
§ 3.
Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:
1) PSP - Państwową Straż Pożarną;
2) KM PSP - Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej;
3) Komendant - Komendant Miejski Państwowej Straży
Pożarnej;
4) OSP - Ochotniczą Straż Pożarną;
5) JRG - Jednostkę Ratowniczo - Gaśniczą Państwowej
Straży Pożarnej;
6) KSRG - Krajowy System Ratowniczo - Gaśniczy.
ROZDZIAŁ II
Sposób kierowania pracą Komendy
§ 4.
1. Pracą Komendy kieruje Komendant przy pomocy Zastępcy
Komendanta oraz kierowników komórek organizacyjnych.
2. Podczas nieobecności Komendanta, jego zadania i
kompetencje w zakresie określonym w niniejszym regulaminie
realizuje Zastępca Komendanta.
3. Komendant Miejski, Zastępca Komendanta Miejskiego
przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i
odwołań raz w tygodniu. Dzień i godziny przyjęć interesantów
w sprawach jak wyżej komendant podaje do powszechnej
wiadomości poprzez wywieszenie jej na tablicy informacyjnej
w budynku komendy oraz na stronie BIP komendy.
4. Zastępca Komendanta Miejskiego pełni w komendzie
funkcję Kierownika Komórki ds. Kontroli.
§ 5.
1. Do podpisu i aprobaty Komendanta zastrzega się
dokumentację:
1) dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako
dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego
księgowego; projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w
sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych,
inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód
wyrządzonych w majątku jednostki, są przedkładane
Komendantowi Miejskiemu po uzyskaniu aprobaty głównego
księgowego,
2) kierowaną do Komend Wojewódzkich Państwowej Straży
Pożarnej, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej,
centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji
rządowej i samorządowej, wojewódzkiej administracji
zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu,
organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów,
kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych,
3) pisma kierowane do senatorów i posłów,
4) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności
Zastępcy Komendanta Miejskiego, kierowników komórek
organizacyjnych Komendy Miejskiej oraz jej pracowników,
5) zakresy czynności Zastępcy Komendanta Miejskiego oraz
pracowników i strażaków Komendy Miejskiej,
6) zarządzenia, decyzje, rozkazy, plany pracy i kontroli,
delegacje służbowe oraz inne dokumenty koordynujące
działania organów ochrony przeciwpożarowej szczebla
powiatowego,
7) władcze akty administracyjne wydawane przez Komendanta
Miejskiego, jako organu administracji publicznej.
2. Zastrzega się do podpisu i aprobaty Zastępcy Komendanta
dokumentację z zakresu merytorycznego działania
nadzorowanych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem
wymienionych w ust. 1 lub wobec których uzyskał pisemne
upoważnienie.
3. Pracą Wydziału kieruje Naczelnik Wydziału przy pomocy
Zastępcy Naczelnika, pracą Sekcji kieruje Kierownik Sekcji z
tym, że Sekcją Finansów kieruje Główny Księgowy.
4. Jednostką Ratowniczo - Gaśniczą kieruje Dowódca
Jednostki przy pomocy Zastępcy Dowódcy Jednostki.
5. Do zadań kierującego komórką organizacyjną należy w
szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad merytorycznym i formalnym
działaniem komórki organizacyjnej,
2) podpisywanie pism w zakresie merytorycznego działania
komórki organizacyjnej, nie zastrzeżonych do podpisu przez
Komendanta lub jego Zastępcy
3) organizowanie odpraw służbowych, instruktaży, szkoleń
doskonalących w zakresie merytorycznego działania komórki
organizacyjnej,
4) nadzór nad realizacją planów pracy oraz dyscypliną
służby i pracy,
5) wnioskowanie w sprawach wynikających ze stosunku służby
i pracy podległych strażaków i pracowników cywilnych,
6) opiniowanie projektów aktów prawnych i interpretacja
merytoryczna przepisów prawa z zakresu działania wydziału,
7) opracowanie projektów decyzji i rozkazów Komendanta z
zakresu działania wydziału,
8) określanie szczegółowych zakresów obowiązków dla
poszczególnych strażaków (pracowników) oraz czynności dla
poszczególnych stanowisk pracy w podległej komórce
organizacyjnej,
9) zapewnienie stosowania instrukcji kancelaryjnej,
10) zgodne z przepisami szczegółowymi zdawanie akt
archiwalnych i wytworzonej dokumentacji do archiwum
zakładowego oraz realizacja brakowania,
11) wydawanie poleceń służbowych podległym strażakom i
pracownikom cywilnym w sprawach objętych zakresem działania
podległej komórki organizacyjnej,
12) sprawowanie nadzoru nad ochroną informacji niejawnych
oraz kontrola przestrzegania ustalonych w tym zakresie zasad
postępowania,
13) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem
obowiązków i zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny
pracy,
14) rozpatrywanie, w zakresie właściwości merytorycznej,
interpelacji, skarg i wniosków,
15) prowadzenie kontroli wewnętrznej,
16) realizacja zadań w zakresie opiniowania podległych
strażaków PSP,
17) sprawowanie nadzoru nad ochroną danych osobowych,
18) udostępnianie informacji publicznej,
19) podejmowanie i inicjowanie działań obniżających
koszty działalności Komendy.
ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna Komendy i zadania wspólne
komórek organizacyjnych
§ 6.
W skład Komendy wchodzą następujące komórki organizacyjne,
które przy znakowaniu spraw
i akt posługują się symbolami:
1) Wydział Operacyjno – Szkoleniowy
-symbol - MR;
2) Sekcja Kontrolno - Rozpoznawcza
-symbol - MZ;
3) Sekcja Finansowa
-symbol -
MF;
4) Wydział Kwatermistrzowsko - Techniczny
-symbol - MT;
5) Sekcja Organizacyjno - Kadrowa
-symbol - MK;
6) Samodzielne stanowisko ds. BHP
-symbol - MB;
7) Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze - symbol M JRG z dodanym
po myślniku numerem nadanym danej Jednostce).:
a) Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza nr 1
-symbol M JRG-1;
b) Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza nr 2,
-symbol M JRG-2;
§ 7.
1. Komendantowi podlegają bezpośrednio n/w komórki
organizacyjne:
1) Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny,
2) Sekcja Kontrolno-Rozpoznawcza,
3) Sekcja Organizacyjno-Kadrowa,
4) Sekcja Finansowa,
5) Samodzielne stanowisko ds. BHP,
2. Ponadto Komendant Miejski sprawuje bezpośredni nadzór
nad całością spraw obronnych oraz związanych z ochroną
informacji niejawnych.
3. Zastępca Komendanta nadzoruje:
1) Wydział Operacyjno-Szkoleniowy,
2) Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze.
§ 8.
1. Komórki organizacyjne współdziałają i współpracują
między sobą, a także z jednostkami administracji publicznej
wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej.
2. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku
komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do tej
komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje
najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym
zakresie stosowną dyspozycję.
3. Sprawy nie uregulowane niniejszym regulaminem lub
spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek
organizacyjnych i jednostek ratowniczo-gaśniczych Komendy
rozstrzyga Komendant.
4. Komórki organizacyjne realizują, każda w zakresie
swojego działania, zadania wspólne, a w szczególności w
zakresie :
1) planowanie i realizacja budżetu komendy miejskiej,
2) podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu
w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa,
3) sporządzanie programu działania oraz planu pracy
komendy miejskiej, analiz, prognoz, ocen, informacji i
sprawozdań z zakresu realizowanych zadań,
4) współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży
Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami,
związkami zawodowymi działającymi w komendzie
powiatowej/miejskiej oraz innymi organami i jednostkami
organizacyjnymi,
5) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi starostwa
oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z
podmiotem KSRG,
6) współdziałanie z organami jednostek samorządu
terytorialnego,
7) załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych
przez obywateli, instytucje i organy władzy;
8) realizowanie zaleceń pokontrolnych,
9) realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych,
przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej,
10) realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i
higieny pracy,
11) opracowywanie materiałów do udostępniania jako
informacja publiczna,
12) wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych
oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów
prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki
organizacyjnej,
13) przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów
(instrukcji kancelaryjnej) i realizowanie prac archiwalnych
w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i
dokumentów do archiwum i ich brakowania,
14) realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez
komendanta miejskiego funkcji w miejskim zespole reagowania
kryzysowego,
15) współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz
doskonalenia zawodowego,
16) realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji KSRG
na obszarze powiatu.
ROZDZIAŁ IV
Zakresy działania komórek organizacyjnych Komendy
§ 9.
1. Do zadań Wydziału Operacyjno – Szkoleniowego( MR ) należy
w szczególności:
1) analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na
obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy miejskiej do
organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie
nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a
także - nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji
ratowniczych,
2) opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca
aktualizacja,
3) przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń
niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do
ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do
właściwych służb,
4) koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami
i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze
powiatu,
5) przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących
tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony
przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych,
6) analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo -
gaśniczych i innych jednostek KSRG oraz przedstawianie
wniosków w tym zakresie,
7) zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania,
ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i
urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami
i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające
współpracę ze Stanowiskiem Kierowania Komendanta
Wojewódzkiego,
8) sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych
prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji
zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
9) współdziałanie przy planowaniu systemów łączności
dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także
systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa
urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
10) przygotowywanie projektów umów zawieranych z
jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami,
inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które
dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach
ratowniczych,
11) nadzorowanie gotowości operacyjnej JRG oraz innych
podmiotów KSRG, analizowanie gotowości operacyjno -
technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych
kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie,
12) przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej JRG
oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do
działań ratowniczych,
13) przygotowanie do działań w ramach odwodów
operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego
zabezpieczenia powiatów sąsiednich,
14) koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG,
15) prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład
KSRG na obszarze działania,
16) nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów
połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą miejską,
17) bieżące informowanie oficera prasowego komendanta
miejskiego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w
powiecie i postępie akcji ratowniczych,
18) organizowanie i prowadzenie szkolenia członków
ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,
19) nadzór nad organizacją zajęć wychowania fizycznego i
imprez sportowych,
20) prowadzenie spraw z zakresu doskonalenia zawodowego
strażaków,
21) organizowanie i prowadzenie działalności
informacyjno-promocyjnej Komendy przez oficera prasowego,
22) prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej
strażaków,
23) wykonywanie zadań z zakresu dotacji dla OSP,
24) współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru
Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i
innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia
ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń,
25) realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych i
ochrony informacji niejawnych, tj:
a) koordynowanie przedsięwzięć obronnych wykonywanych
przez poszczególne komórki organizacyjne Komendy oraz
jednostki ratowniczo-gaśnicze,
b) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie
informacji niejawnych,
c) współpraca z Pełnomocnikiem do spraw Ochrony
Informacji Niejawnych,
d) prowadzenie kancelarii dokumentów niejawnych w
Komendzie Miejskiej na zasadach określonych w przepisach
dotyczących jej organizacji i funkcjonowania.
§ 11
1. Do zadań Sekcji Kontrolno - Rozpoznawczej (MZ) należy w
szczególności:
1) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych
zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno -
rozpoznawczych,
2) współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru
Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i
innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia
ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń,
3) inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do
poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu
4) opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń
pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
5) opracowywanie decyzji i postanowień w zakresie poprawy
stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych
miejscowych zagrożeń,
6) analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na
terenie powiatu/miasta, w tym nieprawidłowości, które
przyczyniły się do ich powstania i rozprzestrzeniania
7) opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa
pożarowego obiektów i terenów oraz imprez masowych,
8) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej
w zakresie upowszechniania i przestrzeganie przepisów
przeciwpożarowych,
9) rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań
ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
10) przygotowywanie projektu stanowiska Komendanta w
sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
11) przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w
zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do
poszczególnych rodzajów budynków, innych elementów
budowlanych oraz terenów,
12) wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym
i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom
przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska,
13) wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej
nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach
techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz
Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego,
14) nadzorowanie przestrzegania przepisów
przeciwpożarowych na terenie działania KM,
15) opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli
przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli
działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym,
16) nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów
połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą,
17) prowadzenie ewidencji nakładanych mandatów i grzywień.
§ 12
1. Do zadań Sekcji Organizacyjno-Kadrowej ( MK ) należy w
szczególności:
1) realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej
Komendanta,
2) przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących
komórkami organizacyjnymi w Komendzie, oraz dowódców
jednostek ratowniczo – gaśniczych,
3) prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników
cywilnych oraz emerytów i rencistów Komendy,
4) prowadzenie spraw socjalnych strażaków, pracowników
cywilnych i emerytów komendy miejskiej,
5) sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno
- rentowej strażaków i pracowników cywilnych Komendy,
6) realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej
strażaków i pracowników cywilnych Komendy,
7) analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i
pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu
wyszkolenia kwalifikacyjnego,
8) prowadzenie spraw z zakresu szkolenia zawodowego i
specjalistycznego strażaków i pracowników cywilnych,
9) opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur
dotyczących służby i pracy w Komendzie,
10) realizowanie zadań z zakresu planowania pracy Komendy,
11) organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z
udziałem Komendanta,
12) opracowywanie i ewidencjonowanie decyzji, rozkazów,
instrukcji i wytycznych Komendanta,
13) organizowanie współpracy z terenowymi organami
administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami
ochrony przeciwpożarowej,
14) przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z
zakresu działania PSP,
15) opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz
organizacyjnych Komendy oraz analizowanie stanu przyznanych
etatów,
16) organizowanie systemu i koordynacji kontroli
wewnętrznej komórek organizacyjnych Komendy i jednostek
ratowniczo – gaśniczych oraz kontroli zarządczej,
17) realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków,
prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dla Komendy,
18) zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi
prawnej Komendy,
19) zapewnienie zastępstwa w kancelarii ogólnej Komendy
pod nieobecność pracującego tam pracownika.
§ 13
1. Do zadań Wydziału Kwatermistrzowsko-Technicznego (MT)
należy w szczególności:
1) administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu
technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali
mieszkalnych pozostających w dyspozycji komendy miejskiej, a
także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym
zakresie,
2) opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków
rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież
ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego,
3) prowadzenie obsługi mieszkaniowej i mundurowej
strażaków, pracowników cywilnych komendy miejskiej,
4) dokonywanie zakupów sprzętu, paliwa, materiałów,
urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania
komendy miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem procedur
wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych,
5) zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych,
ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki krajowego
systemu ratowniczo - gaśniczego na terenie powiatu (miasta)
oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów
operacyjnych,
6) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i
magazynu głównego komendy miejskiej,
7) likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku,
8) sporządzanie planów zakupów i robót
budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacji ze środków
finansowych pozostających w dyspozycji komendy miejskiej,
9) prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze
szkodami w mieniu komendy miejskiej, zawinionych przez
kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad
procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez
dowódców JRG i kierowników komórek organizacyjnych komendy
miejskiej,
10) systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu
pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i
neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą ds.
operacyjnych priorytetów w tym zakresie,
11) realizowanie prac dotyczących projektów związanych z
pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych
Unii Europejskiej,
12) ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu Obrony
Cywilnej,
13) analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz
wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej
w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,
14) zapewnienie niezawodnego działania sieci
informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych
komendy miejskiej,
15) nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych
systemów wspomagania dysponowania i koordynowania
działaniami ratowniczymi, a także innych systemów
przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej
podmiotów KSRG oraz wykorzystywanych w działalności komendy
miejskiej,
16) współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i
innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik
informatycznych,
17) planowanie i wdrażanie w jednostkach KSRG nowoczesnych
technik informatycznych,
18) sporządzanie informacji i analiz z zakresu
informatyki,
19) wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych,
20) systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych
przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci
informatycznej komendy miejskiej,
21) realizacja zadań administratora sieci i środowisk
programowych,
22) administrowanie i nadzór nad elektronicznym
przetwarzaniem informacji niejawnych,
23) utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie
miejskiej systemów teleinformatycznych,
24) nadzór nad stroną internetową komendy miejskiej,
kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną,
25) planowanie systemów łączności dyspozycyjnej,
dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na
obszarze działania komendy miejskiej oraz obsługa urządzeń
monitoringu pożarowego i alarmowania,
26) nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i
sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb
komendy miejskiej, a także do bieżącej analizy gotowości
operacyjnej podmiotów KSRG oraz ich alarmowania i
dysponowania w obszary chronione,
27) zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji
telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w
komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,
28) współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i
innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na
potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu
ochrony ludności,
29) analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności
jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze
działania komendy miejskiej,
30) koordynowanie prac z zakresu organizacji,
funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek KSRG na
obszarze działania komendy miejskiej,
31) planowanie i wdrażanie w jednostkach KSRG na obszarze
działania komendy miejskiej nowoczesnych technik łączności,
32) sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji
łączności,
33) realizacja obowiązków związanych z ustawą o dostępie
do informacji publicznej,
34) obsługa profilu ePUAP,
35) prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu
Komendanta,
36) ewidencjonowanie pieczęci i stempli w Komendzie.
§ 14
1. Do zadań Sekcji Finansów ( MF ) należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru w imieniu Komendanta nad
gospodarką finansową,
2) prowadzenie rachunkowości Komendy zgodnie z
obowiązującymi przepisami i zasadami,
3) prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z
obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:
a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi
zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu,
gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w
dyspozycji Komendy,
b) zapewnieniu pod względem finansowym
prawidłowości umów zawieranych przez Komendę,
c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i
ochrony wartości pieniężnych,
d) zapewnieniu terminowego ściągania należności,
4) analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z
budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w
dyspozycji Komendy,
5) prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli
w zakresie legalności dokumentów oraz operacji
gospodarczych),
6) prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej
majątku,
7) prowadzenie archiwizacji elektronicznej zasobów
finansowo-płacowych KM PSP,
8) wykonywanie zadań z zakresu dotacji dla OSP.
9) prowadzenie archiwum Komendy i spraw związanych z
archiwizacją.
§ 15
1. Do zakresu działania jednostki ratowniczo - gaśniczej
należy w szczególności:
1) organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w
czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych
zagrożeń,
2) dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym
uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych
działań ratowniczych,
3) wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk
żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy
działaniami kierują inne służby,
4) wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w
obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych,
5) wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w
obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych z
zakresu poszukiwawczo-ratowniczego (JRG nr 1) oraz
ratownictwa chemiczno- ekologicznego (JRG nr 2),
6) przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania
zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym,
7) współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na
przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia
likwidacji zdarzeń,
8) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie
własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w
ćwiczeniach na obiektach,
9) realizacja zajęć sportowych dla strażaków pełniących
służbę w JRG,
10) prowadzenie doskonalenia zawodowego,
11) prowadzenie szkolenia członków ochotniczych straży
pożarnych w zakresie ratownictwa,
12) udział w aktualizacji: stanu gotowości operacyjnej,
procedur ratowniczych, dokumentacji operacyjnej,
12) udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych,
13) gospodarka transportowa dotycząca pojazdów znajdujących
się w dyspozycji jednostki.
§ 16
1. Na samodzielnym stanowisku ds. BHP wykonywane są
zadania:
1) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie
dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych
chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także
przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników
szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
2) przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących
zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz
wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia
w środowisku pracy,
3) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn
i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby
zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,
4) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz
przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy,
5) sporządzanie i przedstawianie Komendantowi
Miejskiemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu
bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje
przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na
celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników
oraz poprawę warunków pracy,
6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub
osobami w szczególności
w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu
szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych
pracowników,
7) uczestniczenie w pracach, powołanej przez Komendanta,
komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych
zakładowych komisjach zajmujących się problematyką
bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom
zawodowym i wypadkom przy pracy,
8) udział w opracowywaniu, wewnętrznych zarządzeń,
regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących
pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
9) bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych
zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do
usuwania tych zagrożeń,
10) udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju
zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji dotyczących
uwzględnienia w tych planach rozwiązań
techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu
bezpieczeństwa i higieny pracy,
11) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych
lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w
których przewiduje się pomieszczenia pracy,
12) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących
bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych
stanowiskach pracy.
ROZDZIAŁ V
Wzory pieczęci i stempli
§ 17
Komenda Miejska używa:
1) urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm
zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w
otoku napis: „Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej
w Wałbrzychu”,
2) urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm
zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w
otoku napis: „Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w
Wałbrzychu”,
3) pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej
pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis:
„Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Wałbrzychu”,
4) stempla nagłówkowego o treści:
/Godło/
KOMENDA MIEJSKA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w Wałbrzychu;
5) innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad
określonych w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§ 18
1. Schemat struktury organizacyjnej Komendy Miejskiej PSP
w Wałbrzychu określa załącznik nr 1 do niniejszego
regulaminu.
2. Liczbę i rodzaj stanowisk w komórkach organizacyjnych
Komendy Miejskiej PSP w Wałbrzychu określa załącznik nr 2 do
regulaminu.
3. Zasady funkcjonowania i pełnienia służby na Stanowisku
Kierowania KM PSP w Wałbrzychu i Jednostce Ratowniczo -
Gaśniczej określa Regulamin Pracy i służby Komendy Miejskiej
PSP wydany w oparciu o zarządzenie Nr 5 Komendanta Głównego
PSP z dnia 21.06.2006r., w sprawie ramowego regulaminu
służby w jednostkach organizacyjnych PSP oraz regulaminu
musztry i ceremoniału pożarniczego.
|