Informacja o przetwarzaniu danych osobowych w związku z prowadzeniem
działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej
Jednostki
organizacyjne ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15
ustawy
o ochronie przeciwpożarowej, przetwarzają dane osobowe w związku z
prowadzonymi działaniami ratowniczymi, w tym dane, które trafiają do
systemu teleinformatycznego zwanego Systemem Wspomagania Decyzji
Państwowej Straży Pożarnej (SWD PSP),
o którym mowa w art. 14g ww. ustawy. Niniejszy dokument jest
związany z wypełnieniem obowiązków określonych w art. 13 ogólnego
Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony
osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Współadministratorzy danych
Współadministratorami danych osobowych przetwarzanych w SWD PSP są:
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, komendanci wojewódzcy
Państwowej Straży Pożarnej, komendanci powiatowi (miejscy)
Państwowej Straży Pożarnej, Rektor-Komendant Szkoły Głównej Służby
Pożarniczej i komendanci szkół Państwowej Straży Pożarnej.
Informacje o
siedzibach i danych kontaktowych poszczególnych współadministratorów
są dostępne na stronie
https://www.straz.gov.pl/kontakt/jednostki_organizacyjne_psp.
Wspólne uzgodnienia między Współadministratorami
Współadministratorzy uzgodnili zakres odpowiedzialności oraz podział
zadań związanych
z przetwarzaniem danych osobowych w ramach Systemu Wspomagania
Decyzji Państwowej Straży Pożarnej. Szczegóły uzgodnień są dostępne
na
stronie.
Punkt kontaktowy
Współadministratorzy ustali wspólny punkt kontaktowy do którego
można zwracać się
z wszelkimi sprawami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w
Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej. Zapytania
należy kierować na adres poczty elektronicznej
iod@kgpsp.gov.pl
Niezależnie od
powyższego możliwe jest realizowanie wszelkich praw osób związanych
z przewarzaniem ich danych osobowych wynikających z RODO wobec
każdego ze współadministratorów odrębnie.
Cel, podstawa,
sposób i zakres przetwarzania
Dane osobowe są
przetwarzane w oparciu art. 6 ust 1 lit c, d i e RODO – w celu w
celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem,
klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem, w zakresie
niezbędnym do realizacji zadań wynikających
z ustawy o ochronie przeciwpożarowej, uzyskane w związku z
prowadzeniem działań ratowniczych oraz obsługą zgłoszeń alarmowych,
o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy
z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
W ramach Systemu
Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej przetwarzane są w
szczególności dane osobowe osoby zgłaszającej oraz osób, których
zgłoszenie dotyczy oraz osób poszkodowanych, właścicieli lub
zarządców obiektów, wobec których prowadzone są działania jednostek
ochrony przeciwpożarowej.
Odbiorcami danych
są jednostki organizacyjne PSP oraz inne organy na mocy przepisów
odrębnych ustaw. Dane osobowe podlegają przeglądowi, nie rzadziej
niż co 5 lat od dnia ich uzyskania, a także są przechowywane
wyłącznie przez okres niezbędny do realizacji zadań wynikających z
ustawy. Nie będą one także przekazywane do państwa trzeciego lub
organizacji międzynarodowej. Podanie danych osobowych jest wymogiem
ustawowym i jest obowiązkowe. Przetwarzanie podanych danych
osobowych nie będzie podlegało zautomatyzowanemu podejmowaniu
decyzji, w tym profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO.
Realizacja praw
osób, których dane dotyczą
W związku z
przetwarzaniem danych osobom, których dane dotyczą w przysługuje
prawo do:
1.
żądania od
administratora dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania,
usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia sprzeciwu
wobec przetwarzania;
2.
wniesienia
skargi do organu nadzorczego, którym jest Urząd Ochrony Danych
Osobowych (00-193 Warszawa, ul. Stawki 2, tel. 22 531 03 00, fax. 22
531 03 01,
www.uodo.gov.pl
), w sytuacji stwierdzenia, że przetwarzanie narusza przepisy RDOD.
Ograniczenia
1.
Współadministratorzy na mocy art. 14h
ust 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej wykonują obowiązek
informacyjny o którym mowa w art. 13 ust 1 i 2 RODO przez
udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej na
swojej stronie podmiotowej lub na swojej stronie internetowej oraz w
widocznym miejscu
w siedzibie.
2.
Osoba
występująca z żądaniem na podstawie art. 15 RODO obowiązana jest do
podania informacji o okolicznościach zdarzenia, którego to żądanie
dotyczy, w tym daty i miejsca zdarzenia oraz numeru telefonu, z
którego zostało wykonane połączenie dotyczące powiadomienia o
zdarzeniu.
Odpowiedzialność i zadania innych niż PSP
jednostek ochrony przeciwpożarowej mających dostęp do SWD PSP
|